Zaburzenia snu

  • Fizjologia snu

    Fizjologia snu

    Sen jest podstawową biologiczną potrzebą organizmu, bez której człowiek nie może prawidłowo funkcjonować. Aby dobrze się czuć, trzeba wystarczająco długo sypiać. W czasie snu dochodzi do przyjęcia charakterystycznej postawy spoczynku, zaprzestania aktywności ruchowej, utraty świadomego kontaktu z otoczeniem i zmniejszonej reaktywności na bodźce zewnętrzne.

  • Higiena snu. Jak zadbać o zdrowy sen?

    Higiena snu. Jak zadbać o zdrowy sen?

    Jeśli pojawiają się problemy z zaśnięciem, nie wolno próbować zasnąć na siłę. Do łóżka należy się kłaść i pozostawać w nim tylko wtedy, jeśli odczuwa się senność. Nie wolno się zmuszać do tego, by zasypiać wcześniej niż zwykle, próbować odrobić niedobór snu z ostatniej nocy czy wysypiać się „na zapas”.

  • Zdrowy sen. Omówienie zaleceń American Thoracic Society 2015

    Zdrowy sen. Omówienie zaleceń American Thoracic Society 2015

    Pracując w poradni leczenia zaburzeń snu, często słyszymy od pacjentów opinie, które nie są zgodne z aktualnym stanem wiedzy, a niektóre z nich są wręcz zdrowotnie szkodliwe. Najczęstsze błędne przekonania dotyczą właściwej długości snu, roli leczenia farmakologicznego i korzystnego wpływu alkoholu na sen - wskazują eksperci.

  • Bezsenność

    Bezsenność

    Osoby cierpiące na bezsenność skarżą się na trudności w zasypianiu, utrzymaniu snu, zbyt wczesne budzenie się lub sen o złej jakości, który nie daje wypoczynku. Poszukiwanie przyczyny bezsenności należy rozpocząć od oceny ogólnego stanu zdrowia. Ocena ta obejmuje zebranie wywiadu, badanie lekarskie, pomiar ciśnienia.

  • Zaburzenia rytmu okołodobowego

    Zaburzenia rytmu okołodobowego

    Nieregularne pory aktywności i snu, ekspozycja na światło w godzinach wieczornych i nocnych, praca zmianowa oraz podróże lotnicze ze zmianą stref czasowych powodują, że wiele osób cierpi na zaburzenia rytmu okołodobowego, które objawiają się m.in. zaburzeniami snu i mogą prowadzić do wielu innych chorób.

  • Hipersomnie (nadmierna senność)

    Hipersomnie (nadmierna senność)

    Hipersomnie to zaburzenia snu, polegające na zbyt długim czasie snu i/lub nadmiernej senności w ciągu dnia. Za zbyt długi czas snu uznaje się czas przekraczający 10 godzin. O nadmiernej senności mówi się, gdy wynik łączny w skali senności Epworth przekracza 10 punktów. Jeśli wynik przekracza 15 punktów, mówi się o senności patologicznej.

  • Zespół niespokojnych nóg

    Zespół niespokojnych nóg

    Zespół niespokojnych nóg to zaburzenie ruchowe związane ze snem. Objawy niepokoju ruchowego oraz nieprzyjemne doznania czuciowe (parestezje) w kończynach są odczuwane przez chorych na ogół jako mrowienie, cierpnięcie, drętwienie, rzadko jako ból.

  • Jest związek pomiędzy mediami społecznościowymi i zaburzeniami snu

    Jest związek pomiędzy mediami społecznościowymi i zaburzeniami snu

    Młodzi ludzie, którzy często wchodzą na strony mediów społecznościowych i długo tam przebywają, częściej też cierpią na zaburzenia snu - ustalili naukowcy z University of Pittsburgh School of Medicine.

  • Problemy z bezsennością (część 2)

    Problemy z bezsennością (część 2)

    Krrótkotrwałe okresy bezsenności występują u 50% pacjentów, a przewlekłe problemy ze snem zgłasza blisko 20%. Inne niż bezsenność zaburzenia snu także są częstym problem. Około 13% populacji ogólnej skarży się na nadmierną senność w ciągu dnia co najmniej kilka dni w tygodniu, a około 7% osób dorosłych zgłasza problemy z nadmierną sennością prawie każdego dnia.

  • Problemy z bezsennością (część 1 z 2)

    Problemy z bezsennością (część 1 z 2)

    Badania wskazują, że krótkotrwałe okresy bezsenności występują u 50% pacjentów, a przewlekłe problemy ze snem zgłasza blisko 20%. Jakie choroby wywołują bezsenność? Czy "zarwaną" noc można "odrobić"? Zapoznaj się z odpowiedziami eksperta.

  • Parasomnie

    Parasomnie

    Parasomnie to grupa wielu różnorodnych zaburzeń snu, które polegają na występowaniu niechcianych, mimowolnych zaburzeń ruchowych i innych odczuwanych subiektywnie zjawisk podczas przejścia między czuwaniem i snem, podczas wybudzeń ze snu NREM oraz samego snu REM.

  • Zaburzenia oddychania w czasie snu

    Zaburzenia oddychania w czasie snu

    Zaburzenia oddychania w czasie snu mają istotny negatywny wpływ nie tylko na samopoczucie w ciągu dnia, ale również na ogólny stan zdrowianieleczone mogą prowadzić do poważnych chorób układu krążenia z zawałem serca i udarem mózgu włącznie.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyraĹźasz zgodę na uĹźywanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plikĂłw cookies