×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Psychiatria kosmetyczna - strona 3

dr Jan Piasecki, Zakład Filozofii i Bioetyki Wydziału Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Medykalizacja problemów życiowych

Wątpliwości te są ściśle związane z pytaniem o cele medycyny i profesjonalne obowiązki lekarza. Niektórzy argumentują, że celem medycyny jest zapobieganie chorobie, promocja i utrzymanie zdrowia, niesienie ulgi w cierpieniu spowodowanemu przez chorobę, leczenie osób dotkniętych chorobami i zapewnienie spokojnej śmierci.10 Ponadto twierdzi się, że lekarz nie jest usługodawcą, który spełnia zachcianki swych klientów, lecz że powinien w niektórych sytuacjach bronić pacjentów przed nimi samymi, strzegąc dostępu do niebezpiecznych farmaceutyków.11 Dlatego proponuje się, aby optymalizacją i ulepszeniem ludzkiego funkcjonowania nie zajmowali się lekarze, a osobna grupa specjalistów działająca według rynkowych reguł podaży i popytu.12

Zdaniem Normana Danielsa podstawą powszechnego systemu opieki zdrowotnej jest równość społecznie kreowanych szans.13 Prawa dostępu do służby zdrowia nie należy zatem mylić z prawem do zdrowia, jak to robią ci, którzy twierdzą, że „kosmetyczna farmakologia” w niektórych przypadkach jest formą kompensacji, dla tych, którzy nie mieli szczęścia na genowej loterii. Społeczeństwo, jak twierdzi Daniels, może bowiem zapewnić równe szanse w dostępie do opieki zdrowotnej, nie może jednak wyrównać nierówności stworzonych przez naturę. Świadczenia „kosmetyczne” nie są zatem świadczeniami zdrowotnymi.
Niektórzy jednak zwracają uwagę, że prośba o przepisanie leków w celach „kosmetycznych” pada zawsze w kontekście relacji terapeutycznej pacjent–lekarz.14 Użycie leków psychoaktywnych jest w tej sytuacji tzw. użyciem poza wskazaniami rejestracyjnymi i w związku z tym powinno wiązać się z uzyskaniem wyraźnej świadomej zgody, a także być poprzedzone odpowiednią oceną możliwego ryzyka.14

Upowszechnienie się „kosmetycznej farmakologii” jest znakiem medykalizacji życia współczesnego człowieka – twierdzą jej przeciwnicy. Medykalizacja jest opisem w języku medycyny problemów egzystencjalnych, kulturowych lub społecznych i próbą rozwiązania ich za pomocą medycznych środków. W tym sensie medykalizacja jest swego rodzaju błędem kategorialnym.12 W życiu społecznym wiąże się ona ze wzrostem kosztów opieki zdrowotnej, a także z przesunięciem środków finansowych i społecznej uwagi z innych, równie istotnych jak zdrowie, obszarów ludzkiego życia. Przykładowo konsekwencją medykalizacji problemów wychowawczych i edukacyjnych będzie wyraźny wzrost liczby rozpoznawanych przypadków ADHD i odpowiednio wzrost liczby recept na lek Strattera. Tymczasem być może część tych problemów dałoby się rozwiązać poprzez zmiany w systemie edukacji. Niektórzy krytycy współczesnej praktyki psychiatrycznej twierdzą, że główną przyczyną medykalizacji jest chęć zysku koncernów farmaceutycznych.15

Jednakże medykalizacja sama w sobie nie musi być zła.16 Każdy fenomen ludzkiego życia ma przecież wiele rozmaitych wymiarów. Jak zauważa Byron Good, choroba, na przykład rak, ma wymiar biologiczny, ale jest też wydarzeniem biograficznym i obiektem społecznej uwagi.17 Można powiedzieć, że zła jest dopiero nadmierna medykalizacja, a z taką mamy do czynienia, gdy wymiar medyczny jakiegoś zjawiska zaczyna zbyt dominować i nie pozwala ujawnić się innym, równie ważnym aspektom ludzkiej egzystencji.

Przeciwnicy „kosmetycznej farmakologii” argumentują, że użycie leków psychoaktywnych w przypadku zdrowych osób wzmacnia wątpliwe z punktu widzenia moralności tendencje w życiu społecznym. Efektywność w pracy oraz określony sposób społecznego funkcjonowania stają się najważniejszymi wartościami ludzkiego życia. Ponadto, jeśli coraz więcej ludzi będzie stosować środki psychoaktywne w celu poprawy nastroju i zwiększenia wydajności w pracy, to stworzy się pewnego rodzaju społeczną normę i sprawi, że wszyscy nieprzyjmujący leków, nieśmiali, wycofani i niemający ochoty na intensywne interakcje społeczne, znajdą się pod presją. Jeśli wtedy zdecydują się na użycie leków, ich decyzja nie będzie w pełni autonomiczna. Zwraca się też uwagę na fakt, że powszechne stosowanie leków, by uzyskać poprawę nastroju i polepszenie relacji społecznych lub sprawniejsze myślenie może przyczynić się do rozpowszechnienia się materialistyczno-mechanistycznej koncepcji człowieka, w której nie ma miejsca na indywidualny wysiłek woli lub osobistą odpowiedzialność.

Oba wymienione argumenty opierają się na logice równi pochyłej. Równia pochyła jednak nie rządzi się prawem konieczności, a jedynie wskazuje na pewną możliwość. Osoba przyjmująca Prozac wcale nie musi myśleć o sobie jako o biochemicznej maszynie, a z faktu, że ktoś chce mieć lepsze interpersonalne relacje w pracy, nie wynika, że praca jest w jego życiu największą wartością.

Podsumowanie

Zastanawiając się nad kosmetycznym użyciem leków psychoaktywnych, nie należy przeceniać ich oddziaływania, zarówno na jednostkę, jak i na społeczeństwo. Ten błąd zdają się często popełniać zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy „kosmetycznej farmakologii”. Lepsze samopoczucie pacjenta może nie wystarczyć do pokonania życiowych trudności: wykonania trudnego zadania w pracy czy polepszenia relacji w rodzinie. Przyjmowanie leków psychoaktywnych niekoniecznie musi się jednak wiązać z dramatycznymi zmianami kulturowymi. Wydaje się, że w kwestii kosmetycznej farmakologii należy polecać umiar i zdrowy rozsądek.

Piśmiennictwo:

1. Kramer P.D.: Wsłuchując się w Prozac. Warszawa, 1995
2. Bjorklund P.: Can there be a ‘cosmetic’ psychopharmacology? Prozac unplugged: the search for and ontologically distinct cosmetic pharmacology. Nurs. Philosophy, 2005, 6: 131–143
3. Nordenfelt L.: The concepts of health and illness revisited. Med. Health Care Philosophy, 2007; 10: 7 
4. Klerman G.L: Psychotropic hedonism vs. pharmacological calvinism. Hastings Center Report, 1972; 2 (4): 1–3
5. Freedman C.: Aspirin for the mind? Some ethical worries about psychopharmacology. W: Parens E. (red.): Enhancing human traits: ethical and social implications. Washington, 1998: 216–222
6. Erler D.: Does memory modification threaten our authenticity? Neuroethics, 2011; 4: 235–249
7. DeGrazia, D.: Prozac, enhancement, and self-creation. Hastings Center Report, 2000; 30 (2): 34–40
8. Elliott C.: Tyranny of happiness. ethics and cosmetic pharmacology. W: Parens E. (red.): Enhancing human… dz. cyt.: 177–188
9. Elliot C.: Pursued by happiness and beaten senseless Prozac and the American dream. Hastings Center Report, 2000; 30 (2): 7–12
10. The goals of medicine: setting new priorities. Hastings Center Report, 1996; 26 (6): 1–27
11. Rothman D.J.: Shiny, happy people. New Republic, 1994; 14: 34–38
12. Parens E.: Is better always good?: The enhancement project. Hastings Center Report, 1998; 28 (1): 6 
13. Daniels N.: Justice, health, and healthcare. Am. J. Bioethics, 2001; 1 (2): 2–16
14. Larriviere D., Williams M.A., Rizzo M., Bonnie R.J.: Responding to requests from adult patients for neuroenhancements. Guidance of the ethics, law and humanities committee. Neurology, 2009; 73 (17): 1406–1412
15. Healy D.: Good science and good business. Hastings Center Report, 2000; 30 (2): 19–22
16. Parens E.: On good and bad forms of medicalization. Bioethics, 2013; 27 (1): 28–35
17. Good B. Aesthetics, rationality, and medical anthropology. W: Medicine, rationality and experience. Cambridge Univ. Press, 1994: 170

20.04.2018
strona 3 z 3
Zobacz także
  • MZ: będą zmiany w psychiatrii. I nie tylko
  • Trzeba zmienić postawy wobec chorych psychicznie
  • RPD alarmuje: Zapaść psychiatrii dzieci i młodzieży
  • Psychiatria przeniesie się bliżej pacjenta
  • Jak dbać na co dzień o zdrowie psychiczne
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta